Wednesday, October 6, 2010

Merekabentuk dalam konteks urban


Salam,

Dear DSB 6....

Hari ni saya mulakan semula sesi review untuk pelajar-pelajar bagi projek toy store. Terdapat beberapa perkara yang ingin saya kongsikan dengan anda mengenai urban context. Apakah perkara yang paling utama untuk anda perhatikan apabila anda merekabentuk dalam konteks urban?
Kevin Lynch dalam bukunya The Image of the City telah memperkenalkan 5 imej dan elemen bandar iaitu:
  1. Paths
  2. Edges
  3. Districts
  4. Nodes
  5. Landmarks

Saya percaya anda semua pernah mendengar, melihat, membaca mengenai lima-lima elemen tersebut. Kesemua elemen ini memberikan imej kepada bandar. Sekiranya anda berjaya memanipulasi elemen ini dalam rekabentuk anda, maka toy store yang direkabentuk hanya sesuai untuk tapak yang dicadangkan sahaja. Cuba nyatakan idea untuk memanipulasikan elemen ini dalam rekabentuk anda...

3 comments:

  1. saya mengaku mmg susah nk ambil kira elemen ni utk masuk dlm site kita..

    :(

    fais ishak
    dsb 6b

    ReplyDelete
  2. paths tu rasanya ada..districts pun dh sye cuba buat. haa..nodes de kot dlm tapak saya landmarks semestinya kena ada. EDGES ni yang saya xpasti ada ke tak..ish2..ssshnye.

    amyzjie

    ReplyDelete
  3. Fais: Tak payah la ambil kira semua....mana-mana yang berkaitan dan bersesuaian dengan "design intention" anda.

    Farizi: Paths, nodes dan landmark pun dah cukup bagus. :)

    ReplyDelete