Saturday, August 6, 2011

Perbincangan 2: Maksud 'Boutique'


Salam Sem06,

Boutique hotel telah dipilih sebagai projek utama Senireka Sem06 kali ini. Sambil merancang dan melaksanakan projek ini, mari kita bincang seketika mengenai maksud BOUTIQUE/ BUTIK dari sudut pandangan dan penyelidikan saudara/saudari semua.

Tarikh Tamat perbincangan : 20 Ogos 2011

Selamat berkongsi pendapat

DrN

30 comments:

  1. boutique hotel adalah lain daripada hotel yang lain.. ini kerana boutique hotel lebih mementingkan temanya , gayanya , biliknya lebih kurang 30 ke 50 bilik..boutique hotel juga lebih mementingkan keselesaan pengguna.. betul ker?

    ReplyDelete
  2. butik hotel ni lebih mementingkan temanya..contoh jika di taiping mungkin kita boleh ambil elemen budaya,sejarah,kehidupan, bangunan atau aktiviti masyarakat taiping dan dijadikan tema untuk boutique hotel ni..

    ReplyDelete
  3. apa yang dimaksudkan dengan konsep urban?adakah bangunan yang ingin direka bentuk perlu sama dengan bangunan yang telah sedia ada di kawasan tapak tersebut?saya confius..

    ReplyDelete
  4. ia lebih kepada rupa bandar serta fungsi bandar tersebut.ia mesti dikaji secara keseluruhan bandar tersebut.perkaitan antara elemen yang terdapat pada kawasan tersebut mesti diterjemahlkan dalam bangunan yang direka bentuk..

    ReplyDelete
  5. choosing a theme is important when starting a project.. we can use the theme as or guide to start a design.. same as buotique hotel n concept n services for da building..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. adakah pemilihan konsep boutique hotel bergantung kepada keadaaan sekeliling,contohnya seperti boutique hotel di autralia yg mnggunakan konsep honeymoon n bnyak ag konsep..perlukah setiap sesuatu firm mencari tema yg btul2 sesuai mengikut keadaan tapak di k.kansar dan d taiping dimana di setiap tapak mnpnyai keistimewaan sndiri.

    ReplyDelete
  9. kenapa urban perlu mengikut rekabentuk sekeliling.??? pada pandangan saya situasi ini tidak perlu sangat mengikut elemen bangunan sekeliling, kerana suasana bandar akan menjadi suram atau membosankan disebabkan penggunaan elemen yang sama atau berulang....harap sy dapat penjelasan ...thanks

    ReplyDelete
  10. adakah boutique hotel boleh direkabentuk seakan resort???....

    ReplyDelete
  11. Good comments, but try to first understand the concept of 'Boutique'.

    Apa yang di maksudkan Butik dan bagaimana ianya berbeza dengan arus perdana atau sama sajakah?

    DrN

    ReplyDelete
  12. pada pendapat saya.. butik ini adalah suatu bentuk yg kecil tp masih mendapat perhatian.. kerana konsep serta elemen n ciri2 yg diterapkan pada bentuk tersebut.. butik ini perlu identiti yg tersendiri. itu pendapat saya lah..

    ReplyDelete
  13. http://www.balidwipa.com/bali-hotels/124/j-boutique-jatra-hotel.html & http://lotushaus.typepad.com/lotushaus/2008/09/feel-more-human.html >>>> contoh yg mungkin blh menjelaskan lagi rekabentuk boutique hotel..

    ReplyDelete
  14. kebiasaan boutique hotel mempunyai kemudahan tertentu seperti bilik tetamu,wifi,bar dan lain2 soalan saya adakah kita perlu menambah kemudahan yang sedia ada di dalam sesebuah hotel tersebut untuk menambahkan lagi fungsi sesebuah boutique hotel.

    ReplyDelete
  15. Jangan terlalu gairah untuk merekabentuk hotel dulu. Fikir habis2 dulu mengenai konsep dan makna butik.

    DRN

    ReplyDelete
  16. pada pendapat saya dari kajian yang saya lakukan, boutique hotel ini diwujudkan bagi mereka bentuk sebuah hotel yang menggambarkan persekitaran intim, hotel biasanya mewah atau aneh...boutique hotel membezakan diri mereka daripada rantai yang lebih besar / hotel dan motel berjenama dengan menyediakan penginapan yang peribadi dan perkhidmatan kemudahan....boutique hotel ini juga dikenali sebagai "design hotel" atau "lifestyle hotels"

    ReplyDelete
  17. Salam semua,

    Try this:
    Apakah sejarah perkataan Butik ? Darimana ianya datang dan mengapa - Ingat Pemikiran Analytikal (CSI)pecah dan kaji.

    Carry on!

    DrN

    ReplyDelete
  18. what up guys..

    apakah yang dimaksudkan dengan perkataan "Boutique"??

    cuba kita selesaikan persoalan ini..

    ReplyDelete
  19. sedikit info dr en. wikipedia:

    'Boutique hotel is a term popularized to describe intimate, usually luxurious or unique hotel environments. Typically boutique hotels are furnished in a themed, stylish and/or aspirational manner.'

    keywords:unique/themed/stylish/aspirational

    cuba gali lg makna keyword dengan mengaitkan dgn urban site anda...jgn terlalu excited nk design hotel trus...start designing dengan memahami tajuk projek dulu...good luck!!

    ReplyDelete
  20. Tq En Yus,

    So SEM06, 'Unique' itu apa dan bagaimana hendak memperolehinya?

    Anyone??

    DrN

    ReplyDelete
  21. unique? something special.. lain dari lain.. satu dlm seribu.. limited..

    ReplyDelete
  22. unique adalah lain dari yang lain dan satu cara atau bentuk yang boleh menarik perhatian orang.. untuk memperolehinya kita perlu lebih research dri internet atau research dgn memerhatikan setiap orang di situ akan tertarik apabila ada apa di situ..KITA PERLU FIKIR LUAR DARI KOTAK..

    ReplyDelete
  23. terima kasih diatas info yang diberikan....

    pada pendapat saya, unik adalah sesuatu yang mustahil untuk dilakukan tetapi boleh dilakukan disamping mendatangkan hasil yang positif daripadanya, ianya juga mestilah mempunyai nilai-nilai estetika yang boleh membuatkan seseorang kagum dengan hasilnya....

    untuk memperolehi keunikan tersebut, kita hendaklah keluar daripada diri kita sendiri dengan meletakkan diri kita berada pada sesuatu yang ingin kita rekabentuk...contoh, jika ingin mereka bentuk botol kicap, kita mesti imagine diri kita sebagai botol kicap tersebut...

    ini pada pandangan saya...

    ReplyDelete
  24. Yes, UNIK adalah hanya satu.

    Ia dihasilkan oleh designer yang memahami diri dan jiwa pelanggannya. Pelanggan gembira apabila mengunapakai hasil rekabentuk designer tadi dan rasa mereka special dan dihargai.

    Cth anyone ???

    DrN

    ReplyDelete
  25. Salam Semua,

    Sila lihat website ini memahimi rekabentuk logo yang unik:

    http://www.toxel.com/design/2010/03/03/20-unique-and-creative-logo-designs/

    DrN

    ReplyDelete
  26. Fahami apa yang dimaksudkan dengan butik. Sebelum diteruskan kepada 'boutique hotel'. Memahami istilah butik itu sendiri menjadi garis panduan dalam merekabentuk hotel itu sendiri.

    Dan tidak semestinya dalam merekabentuk itu harus mengikut keadaan tapak sahaja tapi boleh mengambil unsur luar untuk diasimilasikan dengan setempat. Untuk menjadi unik ia tidaklah semestinya hanya hatu sahaja. Tapi boleh jadi ia istimewa ditempat kita tapi ditempat lain ia adalah satu kebiasaan.

    Sebelum itu apakah kriteria bagi menentukan taraf bintang sesebuah hotel dan 'boutique hotel' ini bertaraf berapa bintang sewajarnya?

    ReplyDelete
  27. Salam sem 6..teruskan semangat anda mencari seberapa banyak maklumat..

    ada banyak butik yang boleh dikaji..ada butik pakaian,butik sukan,butik library, butik jam dan lain-lain

    Perhatikan mood, ambience dan character setiap butik tersebut.Then barulah kita kaji hotel pulak.Apa kemudahan dalam sesebuah hotel.

    Bagi site yang kaya dengan cultural features, Maybe the arts community will help to provide ideas for the look and feel of the boutique hotel...

    good luck..

    ReplyDelete
  28. thank you en.megat for the comments!!

    ReplyDelete
  29. Salam.. i just wanna ask whether my opinion and definition of boutique hotel is acceptable to u guys, especially lecturers.. in my point of view as i researched few boutique hotels, i really saw how every single thing on the hotels (ext & int) really emphasized on the theme. But what bothers me, is the theme really need to be connected to the site historical or the landmark values?? u see, many boutique hotels were made to be different, in other word they made to be a bit contrast from their background. Thats the key to a boutique hotel, thats y people thrilled to feel the difference.. For exmple, in such a metropolitan city like KL, u still can find a boutique hotel with a theme of tradisional malays. which the idea is to bring out the contrast. I think finding a theme shouldnt be burdened by selecting any heritage icon of K.K or Taiping for i confirmed that everyone will only think about labu sayong in their mind. i feel kinda too attached to it that stopped me from getting ideas. Do we need to stick to that kind of theme? coz for me design could be just anything that inspires you.. as long as it is still relevant to the building function and site.. Really need some 'kick' on the head.. coz im getting no where.. Please do kick me.. =P Thank you so much

    ReplyDelete
  30. u got ur point jannah... and be a 'boutique' & 'unique' is a point & also please relate to 'investment' (in many ways) to make your design more valuable, my opinion we must create or design something that more valuable and long lasting (masterpiece)

    [just opinion]

    ReplyDelete