Saturday, August 21, 2010

Wahai si-KL !?

Salam SEM06,
Memang tidak boleh dinafikan lagi, kuih lapis (KL) adalah antara beberapa kuih Malaysia yang begitu popular dengan masyarakat Malaysia terutama sekali dengan masyarakat Melayu dan Cina (Gambar diatas adalah contoh KL yang menggunakan recepi masyarakat Cina). Agaknya, apa yang ada pada kuih yang mudah ini yang menyebabkan ianya dapat bertahan di persada sajian kuih muih Malaysia selama ini? Sambil kita sibuk dengan kerja2 menyediakan hasil Kajian Rekabentuk, sebagai selingan untuk menajamkan pemikiran kritikal, fikir2kanlah soalan berikut : Apakah rahsia mu wahai si-KL?

13 comments:

  1. KL adalah kuih tradisional masyarakat mlayu, org ramai tertarik dgn tekstur,warna yg bwarna warni dan rasa yg sedap bila dimakan.

    bila zaman berganti zaman,KL di'upgrade' dgn dicampurkan dgn resepi kaum cina dan pelbagai lg..
    kalau dulu warnanya hanya warna pink dan putih, tapi skrg warna hijau dan biru pun ada..

    dari evolusi KL ini kita juga boleh membuat kesimpulan bahawa keadaannya sama juga dgn evolusi rekabentuk bangunan, klu nak bangunan lebih menarik, add some adds seperti KL tadi..

    ini pada pendapat peribadi sy sahaja, kalau salah boleh diperbetulkan..

    fais ishak
    dsb6b

    ReplyDelete
  2. DRN:
    Jangan mengaku salah, tiada satu jawapan yang betul/salah dalam kes ini,hanya kebolehan minda untuk melihat (observe) dan berfikir, yang penting adalah bagaimana kita melihat sesuatu perkara itu melalui pelbagai perspektif2 yang ada ... Pada pendapat semua KL ini kuih Melayu atau Kuih Cina pada asalnya, siapa tiru siapa?

    ReplyDelete
  3. kuih lapis (KL)........
    berkait rapat dengan projek yg akan dilakukan...
    bukan projek nak buat keuh...(heheh..)
    tp cube olah disebaliknya...

    seperti yg diketahui...kueh lapis nie dimakan oleh semua orang iaitu oleh semua lapisan masyarakat...
    tidak kira tua atau pun muda....

    oleh itu, dalam projek yang akan dilakukan ini...
    kita mesti memikirkan bagaimana untuk mewujudkan tarikan kepada pelbagai lapisan masyarakat....
    sama juga seperti kueh lapis (KL) itu sendiri..
    untuk datang ke "tempat"yg akan kita reka nnt...

    (makna kata...kita kene tau macam mana nak tarik minat orang lain...x kira berapa umur individu itu...tidak kira tua atau muda.....)

    _saiful_

    ReplyDelete
  4. DRN:
    Apa rahsia mu wahai si Kuih Lapis?
    Adakah ianya terletak pada warna2 mu?, pada lapisan2 mu? cara hidanganmu?, pada nostalgiamu atau hanya pada rasa enak mu itu? Mungkin semua, mungkin satu sahaja...
    Di manakah agaknya terletak kekuatan mu wahai si KL?

    ReplyDelete
  5. ape yg menarik ttg si KL ni ek....hurmmmm??? bg saya KL ni bertahan smpai kini kerana rasa dan imej pnampilan KL yg menarik dan membuatkn org tertarik dgn keunikan warna KL ni...rasanya juga sdap...
    ape perbandingan dengan projek kte kali ini....hurmmmm??? saya rasa mengikut ape yg dinyatakan imej KL ni....kte boleh kaitkn dengan penampilan KL ini dengan projek kte...
    rekabentuk toys store kte nt harus menarik yg boleh membawa orang rmai ingin mengunjungi toys store tersbut...thats mean daya tarikan toys store...
    ahmad azuan
    dsb6a

    ReplyDelete
  6. DRN:
    ...Manis, lemak, cantik tetapi kebanyakkan kuih mempunyai ciri2 yang sama. Jadi apakah kelebihan KL? Pada saya ianya adalah elemen lapisannya. Kuih ini unik kerana ianya boleh dimakan secara keseluruhan atau secara ’layer by layer’. Ini bermakna lapisan2 ini mampu mempelbagaikan pengalaman menikmati kuih ini. This is good Design, iaitu satu rekabentuk yang boleh dinikmati dengan pelbagai cara, ia bukan terhad kepada satu jenis pengguna sahaja tetapi mengambilkira semua. Satu lagi, lapisan2 ini juga unik kerana ia hanya boleh dilihat hanya apabila kita memotong kuih tersebut. Jadi pereka kuih ini faham akan kepentingan menarik perhatian pengguna untuk menikmati rekaannya...........>>tetapi yang penting disini adalah apakah agaknya kepentingan konsep lapisan ini kepada Kajian Rekabentuk kita? Cuba?

    ReplyDelete
  7. colorful.attractive.1Malaysia!
    its all about,
    (1+2+3+4+5+6)= Blend together.
    1. Strengthening local communities;
    2. Creating places of distinction;
    3. Harnessing intrinsic site assests and resources;
    4. Integrating with surroundings;
    5. Ensuring feasibility;
    6. Providing vision.

    salaam,
    nvjihvh.6a

    ReplyDelete
  8. Salam Sahur....bangun jgn xbangun!!!!.

    Kueh Lapis (KL), dimana terletaknya kehebatannya.. kami berpendapat, pembuat atau individu yang menghasilkan KL adalah segala-galanya... Tanpa ilmu atau RUJUKAN, KL xakan menjadi..nak buat KL bkn senang, perlukan penilitian yang baik.. Pembuat KL yang mempunyai ilmu sahaja dapat menghasilkan KL yang sedap, lembut dan boleh diterima oleh pembeli atau pengguna...Pembuat yang berkemahiran tinggi sahaja dapat menghasilkan KL yang berlapis-lapis serta sedap bila di makan..
    Oleh yang demikian, Kita sebagai pereka atau individu yang akan merekabentuk, memerlukan kemahiran atau ilmu yang cukup lagi sahih untuk menghasilkan satu rekaan yang bermutu tinggi serta sedap mata memandang..

    wassalam..
    sari 5, Chempaka paradise

    ReplyDelete
  9. saya tertarik dgn ayat 'Jadi pereka kuih ini faham akan kepentingan menarik perhatian pengguna untuk menikmati rekaannya' dan juga 'apakah agaknya kepentingan konsep lapisan ini kepada Kajian Rekabentuk kita'

    sy dah dpt jwpn secara xlangsung kpd perkaitan antara KL dan juga rekabentuk bangunan..pereka kuih adalah diri kita sebagai perekabentuk bangunan/sesuatu ruang, manakala pengguna yg menikmati KL adalah org yang akan merasa suasana sesuatu ruang atau rekabentuk yang bakal direkabentuk oleh kami.

    perekabentuk harus membuat apa sahaja untuk memuaskan hati setiap org yg menggunakan sesuatu ruang, perekebentuk yang menentukan samada sesuatu ruang itu 'sedap' atau tidak.

    fais ishak
    dsb 6b

    ReplyDelete
  10. KL..bentuknya yang simple iaitu bersegi empat mempunyai warna yang menarik membuatkan orang berkeinginan untuk tahu ape didalamnya dan ia boleh dimakan dengan pelbagai cara walaupun pada asal bentuk luarannya tidak menerangkan keunikan didalam KL ini. sesuatu yang bila tak ada tak menjadi apa tpi bila nampak rase nak,mungkin disebaliknya tersimpan seribu kenangan.

    AmyzJie-F2006

    ReplyDelete
  11. DRN:
    TK diatas semua komen setakat ini.Biar saya rumuskan 2 komen setakat ini.

    1)Saya rasa, Amy cakap mengenai the 'elemen of surprise'. Ini penting dalam sesetengah hasil design kerana ia mampu mengubah perasaan pengguna apabila menggunakan sebarang rekaan kita terutama Senibina.

    2)Fais bercakap mengenai peranan pereka ruang untuk 'menyedapkan' ruang tetapi dia juga sebut mengenai 'menyedapkan hati setiap orang yang menggunakan ruang', ini adalah dilema pereka iaitu merekabentuk sesuatu hanya untuk 'menyedapkan hati' pngguna atau 'guide' pengguna dengan menggunakan kepakaraan yang telah dipelajari (to follow or to lead te client.

    3) Ilmu dan rujukkan memang penting untuk semua kerja2 rekaan bukan sahaja dalam penyediaan KL.

    4) Najihah bercakap mengenai kepentingan mencantumkan semua topik dalam kajian rekabentuk. Adakah ini yang saya maksudkan dengan soalan 'apakah perkaitan lapisan2 ini dengan kajian rekabentuk'? Betulka?

    ReplyDelete
  12. KL...
    ermmmm..
    akan ku olahkan keperibadianmu pd hari rabu ini.
    diharap kawan2 yg lain dpt memberi tumpuan yg sepenuhnya pada pembentangan pada rabu ini. sama2 kita berkongsi maklumat-maklumat yg telah di kaji oleh setiap kump untuk menjayakan projek "toy store" 2010..
    yeahaaa... :D
    din 6b

    ReplyDelete
  13. Dari dulu sampai sekarang saya meminati kuih lapis..dari zaman kanak-kanak saya tertarik dengan 'keceriaan' kuih lapis itu sendiri..dengan kombinasi warna yang menjadi lapisan dan bentuk potongannya menjadikan kuih kegemaran saya ini unik..jelas sekali kuih lapis adalah sejenis kuih yang cantik dan ceria..
    kalau dikaji sifat2 kuih lapis itu sendiri,banyak prinsip rekabentuk yang dapat dipelajari..dari elemen pengulangan(repetition) yang membuatkan nmpak harmoni,penggunaan warna yang saling melengkapi(complementary colours),skala dan perkadaran(scalE & proportion) kuih ini yg dipotong supaya cntik & mungkin appearance kuih ini lebih menyerlah dari kuih-kuih lain di kedai..begitu jg dalam merekabentuk bangunan..setelah pelajar berjaya menyelesaikan planning issues dan susunatur ruang,tibalah masanya untuk memikirkan 'pakaian' yg sesuai untuk bangunan anda..sama seperti kuih lapis tadi..supaya nmpak menarik dan bertahan selama yg mungkin..

    ReplyDelete