Saturday, March 12, 2011

I am a Toilet Designer (pt2)

Sewaktu sy bekerja di firma GDP, kebanyakkan tugas sy ialah membuat details toilet. * Tidak lama sy di sana kerana ‘tidak tahan’ membuat kerja2 toilet saja. Anda perlu ingat bahawa toilet adalah ruang istimewa bukan tempat kotor utk ‘buang & keluar’. Contoh terbaik keselesaan toilet pada hari ini dapat dilihat di hentian2 R&R. Bagaimana penggunaan material. Terdapat aturcara bagaimana merekabentuk kemasan (finishes), ia bukan sekadar menggunakan command hatching di dlm AutoCad semata2. Tetapi setiap bahan perlu ditentukan saiz & ukuran yg tepat.

Buatkan lakaran, kerana ia membantu memperjelaskan kefahaman. Sebagai seorg TA sensitiviti terhadap bahan, saiz & ukuran amatlah penting. Apabila kerja-kerja finishes selesai dipasang dan ia menjadi cacat ( contoh; waterhose disebelah kiri dalam toilet, ini memberi maksud bahawa anda perlu membacuci ***@#%** dgn tgn kanan). Apa shj kecacatan yg melibatkan anthropometric, finishes, fitting, ironmongery.. memberi maksud bahawa anda telah mengabaikan tugas anda sebagai seorg toilet designer!!

p/s; *Kerja2 toilet design itu sebenar adalah TEST utk sy (drpd bos lama).Sekiranya saya ‘tahan’ dengan dgn kerja2 tersebut, pastinya sekarang sy sudah menjdi..

1 comment:

  1. Tq SID.

    Kepada semua yang memegang jawatan toilet designer,kerja anda memang penting dan banyak yang perlu difikirkan...Do a good job!

    drn

    ReplyDelete