Thursday, March 24, 2011

I’m more than a toilet designer (Pt6)

Semasa pengawasan kerja2 di tapak (arkitek/ c.o.w/ supervisor) akan sentiasa mementingkan kualiti kerja terbaik daripada kontraktor terutamanya apabila melibatkan kerja-kerja architectural finishing (kemasan). Tetapi antara yg kita tidak sedar ialah kebiasaannya kita terlalu ‘ambil mudah’ di dalam proses menghasilkan drawing atas alasan (overlook) ‘terlepas pandang’, atau tidak cukup masa.

‘Tiles hatching’ yg di hatch secara automatic di dlm CAD; bayangkan jika pengawasan kerja di tapak dilakukan tidak sempurna. Dan kontraktor memasangnya dgn berpandukan kpd ‘detail drawings’ dari arkitek ( yg dibuat oleh seorang TA). Hasilnya tidak memuaskan.. dan kita (sebagai wakil arkitek) ..aaakan ‘tiaw’ kontraktor itu kerana workmanship nya tidak bagus & kontraktor pula akan memberi jawapan “Ini u punya drawing cincai shj..sy bikin pun cincailah.”
Sebenarnya setiap butiran kerja kita (seorg TA) sememangnya melibatkan detail. Lukislah apa sekalipun, kita perlu lukis dgn teliti. Sebab teliti itu ialah teknikal.
10 custom details yg perlu disediakan mestilah sekurang-kurangnya spt ini.

Kita sudah biasa dengan disable toilet (OKU). Bolehkah anda sediakan disable ablution (ruang wudhuk OKU)?

2 comments:

  1. Ada benarnya akan kepentingan lukisan perincian bagi kemasan, namun ia bergantung pada situasi keadaan di tapak dan juga kos bagi sesebuah projek tersebut. Selain itu ia ada juga kaitan dengan kehendak dari pihak majlis~

    Sebagai contoh:
    Spesifikasi lukisan bagi kemasan tiling akan berubah-ubah dari segi saiz bergantung pada bekalan pasaran yang ada.

    Selepas pemilihan dari pihak 'client' bagi pembekal diikuti dengan cadangan alternatif dari pembekal itu sendiri yang akan disemak oleh pihak arkitek sebelum dimajukan pada 'client' untuk kelulusan sebelum kerja-kerja tersebut dijalankan. Secara tidak langsung sebenarnya akan ada semakan semula bagi lukisan tersebut kerana ia akan diselaraskan dengan sebarang perubahan yang berlaku di tapak sepanjang pembinaan.

    Berbalik pada disable ablution sebenarnya ia ada tetapi tiada garis panduan yang mewajibkan untuk disediakan. Selain itu ia berkaitan juga dengan apakah wujud ruang sembahyang bagi OKU?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih En. Megat.
    juga terima kasih utk peminat/ pembaca2 blog..
    & juga utk pembaca yg bukan bidang architecture.
    thanks for your support.

    kpd pelajar2 sem6 yg pasif..
    Semoga anda 'all out' utk final presentation & PPR.
    let the drawings do the talking. All the best.

    ReplyDelete