Wednesday, March 16, 2011

I’m more than a toilet designer (Pt4)

1)Don’t simply keep A SIDE the OUTSIDE.

Penjelasan: Design bermula drpd LUAR ke DLM serta DALAM ke LUAR.. Jadikan ia spt satu permainan yg mengujakan.. (Let people feel the spaces..as if there are in..)


2)A few things might look SIMPLE but there are more (to be shown) on TECHNICAL.


Penjelasan: Jangan simpulkan perkara yang MUDAH menjadi terlalu RINGKAS, umpamanya apabila anda merekabentuk sirkulasi (laluan, corridor, passageway, walkway dsb). Anda perlu faham kegunaan laluan tersebut, berapa saiz/ lebar?, berapa org boleh berselisih, apa material/ kemasan yg digunakan?.. sediakan LAKARAN.


3)too much on CAD makes your design FLAT

Penjelasan: Larikan minda anda..daripada kebiasaan. Break free. Jangan terlalu dikongkong oleh autocad (Usah selesaikan semua perkara dlm cad) Contoh: Adalah lebih cepat & efektif apabila anda print draf shj & touch-up secara manual. Btw, kerja2 anda tetap akan dicrit (..diconteng) oleh pensyarah2 & arkitek2..
Symtom; ‘penyakit’ anda berlarutan apabila design anda kelihatan terlalu kekotakkan (rigid) dan keratan yang dibina menjadi terlalu RATA (tiada sense of levelling) seolah-olah hanya ia dibina di atas meja tidak di atas tapak.

If you do FLAT..I am seeing RED
Anda mengambil mudah..(anda mengundang padah?)..
..Am I a designer? What type?

1 comment:

  1. Ramai beranggapan kotak itu rigid. Sedangkan dengan hanya membuat satu 'rotation' pada sebahagian kotak tersebut sudah membuatkan kita mengambil masa berbulan lamanya untuk selesaikan.

    Persoalannya rigidkah kotak itu? Apakah bulat tidak rigid?

    ReplyDelete