Sunday, July 25, 2010

Manusia Analog dalam Dunia Digital

Salam Sem06,

Tidak lama lagi (11:15mlm- masa saya menulis update ini) akan tamatlah tempoh projek satu - Structure and Architecture dan saya berharap projek ini bukan sahaja dapat disiapkan dengan jayanya tetapi mempunyai kesan yang positif kepada semua pelajar. Biarlah saya mengucapkan syabas terlebih dahulu kepada semua yang dapat menyiapkan kehendak projek ini dengan jayanya.

SnA adalah satu projek yang unik dengan ertikata ianya menguji minda, emosi kesabaran mencuba dan kebolehan-teknikal pelajar Senibina dalam merekabentuk. Apa yang diharapkan dari projek ini bukanlah saja siapnya lakaran2 dan model yang dikehendaki tetapi satu pemgalaman yang berharga yang dapat memberi jawapan kepada dua set soalan2 berikut:

(1)Fahamkah saya mengenai struktur senibina (walaupun yang paling asas) untuk merekabentuk satu binaan dengan yakin?; Apakah kaitan antara Struktur dengan Ruang dan Ruang dengan Senibina?

(2)Bolehkah/Mampukah saya mengurus perancangan diri sebaik mungkin untuk mengikut kehendak pelanggan atau perlukah pelanggan yang mengubah rentak mengikut kehendak saya? Apakah kelemahan yang saya punyai dan bagaimana untuk mengatasinya?


Saya pasti ada beberapa kelemahan yang boleh disenaraikan dan memanglah antara tujuan projek SnA ini untuk pelajar2 mengenalpasti kelemahan2 ini dan memperbaikinya. Sebagai contoh, saya pasti ada diantara kelemahan pelajar adalah berkaitan dengan topik kali ini iaitu - Manusia Analog dalam Dunia Digital. Memang perkara ini semakin serius dibincang di peringkat institusi pendidikan tinggi. Persoalan pokoknya adalah, boleh Manusia yang bercirikan Analog (semulajadi/rumit dll) dapat hidup serasi dan terus maju di dalam dunia yang semakin pentingkan teknologi dan budaya digital?
Sambil saudara/saudari bertungkus lumus pula dengan projek lukisan terukur cubalah fikir2kan apakah yang dimaksudkan dengan tema topik kali ini apakah kaitanya dengan pengalaman SnA?
Selamat Mengukur!

No comments:

Post a Comment