Tuesday, July 27, 2010

PROJECT 2 S06 & Some advice from DRN

Project 2 SEM06 is a TOY STORE. Click here for the project brief! Introduction is on monday and then followed by the movie show.

DRN Advice>>> Your first project is being assessed. Clearly it shows that most of you are still not confident with sturctures and its implication with design. For your second project, you MUST learn to design with structural knowledge. Remember in architectural design, the formula below is important:
Structure <=> Space/s <=> Form
As Technicians and Technical Assistant you must be able to think in terms of structure, of course not as detail as the engineer, but to understand it enough to use it confidently in design. Yes, the Toy Store is an interesting project, so please design interesting spaces (fantasy) but please design logically (reality). Use your SnA experience and learn from your mistakes. As Arch students from the politechnics, our strength MUST be a balance between the technical and design factor.
We purposely place SnA as the first project to evaluate the students and more importantly let the students evaluate their technical/design capability. SnA is a wake-up call! So please wake-up! Be ready to enter the second project and more, more, more importantly, the OUTSIDE WORLD (the world of work).
There are a lot of things we can't teach you as you are already in sem06, we can't go back to teach you structure, etc. You and your friends must find ways to teach yourselves. I understand that most of you do not even know each other, this is sad, very sad! Learning cannot take place if students are shy to learn from each other. Let's hope 'PUOdesign-Fest 2010' will help out in that area.
Please respond/comment and tell us how you feel about yourselves, your progress and future plans?

26 comments:

  1. ade kene mngene ngn kanak2 ke projek 2 nie..????
    _saiful_

    ReplyDelete
  2. ada..selami dunia kanak-kanak,sebab kita perlu menyediakan RUANG utk keperluan kanak-kanak.

    Projek ini berkaitan dgn explorasi penyediaan
    RUANG dan bentuk/ FORM sebuah pusat membeli-belah (Permainan kanak-kanak/ Toys.

    Have fun. MAIN lah (with your design) tp awas jgn main-main...

    ReplyDelete
  3. DRN:
    Tq Saiful. Yes projek ini ada kaitan dengan kanak2 tetapi orang dewasa pun ada yang minat ke TOY STORE. Selalunya memorabilia seperti peralatan prop Harry Potter, Lord of the Rings, Batman dsb di jual untuk pengumpul2 yang selalunya terdiri dari orang dewasa, jangan lupa dengan mainan kereta/ kapalterbang control, itu juga adalah hobi2 orang dewasa.

    ReplyDelete
  4. salam...projek ni nampak macam menarik dan berbeza dgn projek2 sebelum ini....saya ingin bertanya adakah kita akan adakan case study.....
    yang benar
    pelajar premier


    (armt)

    ReplyDelete
  5. DRN:
    Yes and No, kami akan terangkan dengan lebih pada masa akan datang, tq

    ReplyDelete
  6. trima kasih en.Sid n DRN..
    o0...kire kite kene selami dunia kanak2 la eh...
    erm....amat menarik......
    _saiful_

    ReplyDelete
  7. DRN:
    ...jangan lupa dunia orang dewasa yang kebudak2kan...

    ReplyDelete
  8. orait DRN...
    sbb saye pun tergolong dlam dewasa berhobikn hobi kanak2...
    _saiful_

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum. Terima kasih Dr. Nana atas ulasan yang diberi. Walaubagaimanapun, di sini saya ingin mengingatkan tentang beberapa perkara yang perlu diberi perhatian dalam melaksana atau merealisasikan sesuatu perkara.
    1. Niat - sila pastikan anda pasti/ tahu/ faham apa yang perlu anda hasilkan.
    2. Laku - bertindak/ buat keputusan berdasarkan peraturan/ kehendak/ brif yang diberi atau/dan berdasarkan hasil kajian/ penemuan.
    3. Hasil - produk akhir yang dikeluarkan setelah melalui proses di atas.
    Anda perlu prihatin dan berkehendak untuk mengubah hasil kerja anda supaya lebih baik. Jangan hanya amalkan sikap tunggu dan lihat sahaja. Sebarang prubahan bergantung kepada usaha,kesungguhan dan inisiatif diri sendiri. Setiap anda mempunyai potensi masing-masing yang pasti berbeza. Walau apapun keputusan yang bakal anda terima untuk projek pertama SnA, terima dengan hati terbuka dan berusaha untuk perbaiki segala kelemahan dalam projek 2. Inshaallah.. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan mereka berusaha mengubahnya.
    Terima kasih. Selamat berjuang!
    LAB

    ReplyDelete
  10. Syabas utk (pengunjung2 regular) blog:
    1)Ahmad Azuan
    2)Zainuddin
    3)Ahmad Fais
    4)Meor Azril
    5)Amirul Hakim
    6)Joshua
    7)Faliq Razin
    8)Mohd Kamil
    9)M. Azharunizam
    10)Mohd Fezree.

    Positive & be more positive. Smoga anda beroleh manfaat & InsyaAllah beroleh apa yg anda 'hajati' semester ini.

    ReplyDelete
  11. insyaallah....dengan adanya blog ini dapat kita memberi pandangan dan komen yang bernas...supaya kita semua beroleh manfaat dan keredhaan dariNYA..amin
    -fezree-

    ReplyDelete
  12. x semestinya yg tidak menulis nama pada kertas tersebut tidak melawati blog ini.....
    _saiful_

    ReplyDelete
  13. yg lain pn masih melawati blog ini...

    ReplyDelete
  14. salam...terima kasih kepada para pensyarah kerana membuat tayangan video berkenaan toys store pada pg td....saya ingin bertanya ttg projek ini..kami perlu minitik beratkan ttg ruang dalam store tersebut bersesuaian dengan fungsi store...bagaimana dengan fasad pula....adakah perlu menggambarkan ia sebuah toys store....
    yang benar
    ahmad azuan

    ReplyDelete
  15. sye juga peminat blog ni, tapi xpernah nampak pon sume name yg kat atas tu..
    Ops! myb dorg pakai nick name je kot..

    xpe..yg penting slalu tgk n update ngn blog ni.

    ReplyDelete
  16. Salam Ukhuwah, salam persahabatn...
    toys store...toys store........toy store......... kat penang ada satu muzium yang mempamerkan replika toys...dkat jalan nk g batu feringghi.. mgkn kat situ bley dapat ilham..mmm... atau kita buat rombongan pi sana...tapi tue muzium, tp nak mencari ilham n idea, xsalah kan... slalu lalu jalan ja kat situ, nak kena pi masuk tgk...pas2 pekena pasemboq kat padang kota..sapa nak ikut!!!,,,hihi..nampak idung mancung bukan semua pelancong....sambung2....

    wsalam..tq

    adios..
    AiDiL.....synchronize

    ReplyDelete
  17. Terima kasih kpd pemberi2 komen. Tentang nama2 pelajar yg saya berikan kredit. Saya faham lebih ramai lagi pelajar yg kerap melayari blog & daripada sepuluh nama tersebut (bukan semuanya adalah pengguna aktif (mungkin sekadar tengok blog/ ataupun tertengok shj). Tetapi apa yg penting di sini ialah sikap KETERBUKAAN yg harus diterapkan oleh pelajar. Contoh; Apabila pensyarah bertanyakan soalan; berikanlah respon yg berkaitan dgn topic dgn segera (ini menunjukkan anda serious mengikuti penerangan daripada pensyarah) Jangan simpan soalan( atau point) utk dibincangkan bersama2 rakan di Benteng. Betul/ salah jawapan itu perkara ke 2. Apa yg penting anda harus bersikap terbuka (aktif+positif+ proaktif). Perjalanan anda masih jauh. Jgn mudah menunding kpd kelemahan org, sebaliknya gunakanlah peluang utk memperbaiki kelemahan diri dan menonjolkan potensi diri dgn sebaik mungkin (ini bukan kaedah bodek, tp repo yg harus anda pelajari..berguna waktu kerja hingga anda benar2 berjaya kelak)

    ReplyDelete
  18. salam..

    diharapkan jgnla terasa hati mengenai nama yg tersenarai...marilah kita sama2 menghidupkan ruangan blog ini supaya mendapat manfaat dan ilmu untuk dijadikan panduan dalam proses pembelajaran dan di masa akan datang...

    ~me_raz architect~

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum..
    terima kasih kepada pensyarah2 kerana membuka mata kami dgn menghidangkan tayangan filem Dr Magorium tempohari.
    pada pendapat saya, amatlah rugi kepada kawan2 yg hanya tidur dan tak menonton tayangan tersebut kerana dari tayangan tersebut saya dapat melihat keadaan interior toy store dgn lebih dekat dan juga dapat MERASAI suasana didalamnya. cuma dari segi design fasad, kami perlu lebih perbanyakkan kajian. saya ada cadangan utk kawan2 yg mahu mencari design utk fasad,anda boleh search di google, taip 'disneyland', 'theme park', cartoon' dan sebagainya. kalau ada idea lain boleh share sama2~

    AHMAD FAIS ISHAK
    DSB 6B

    ReplyDelete
  20. DRN:
    Cuba lihat Toon Town DIsney Park di youtube. Cuba lihat environment yang di wujudkan, tetapi ingat ianya hanyalah untuk bangunan yang kecil sahaja, bangunan kita agak besar. Yang lebih penting adalah untuk merekabentuk dari dalam, cuba wujudkan ruang2 menarik dari dalam. Fikirkan mengenai 'grand staircase', grand main enterance, atruim yang menarik dsb.Tengok Mr.Magorium sekali lagi (minta dari faliq I think), Jangan lupa formula Struktur = Ruang = Senibina, CUBA!

    ReplyDelete
  21. DRN:
    Pada Azuan - x semestinya, ia kena menarik perhatian orang dewasa juga

    ReplyDelete
  22. setuju comment dari en.sid

    perlu hidupkan suasana yang ceria pada kelas design. semoga dgn suasana ceria yang dihasilkan dari setiap wajah2 pelajar dan pensyarah dapat memberikan idea-idea yang baru yang boleh di gunakan untuk project 2 ini. saling bertukar pendapat diantara pelajar2 dan pensyarah. bersikap terbuka kepada komen2 yang di berikan. jadikan ianya sebagai satu langkah awal untuk berhadapan dengan situasi yang sama di alam pekerjaan kelak.

    +Zden Architect+

    ReplyDelete
  23. betul kata din..
    saya suka suasana pembelajaran yang harmoni..
    jangan la senyap saja dalam kelas wahai kawan2~~

    FAIS ISHAK
    DSB 6B

    ReplyDelete
  24. salam, kepada sahabat2 dsb...sy berharap, kte smua saling tlg sesama sendiri, bagi yg ada pengalaman dengan projek2 sebegini, diharapkan dapt berkongsi ilmu itu dengan smua, smoga projek ini dapat disiapkan dengan hasil yg terbaik, yang berpengetahuan tolong la yang kurang berpengetahuan...utk kita...utk dsb....utk puo....
    yang benar
    ahmad azuan

    ReplyDelete
  25. joshua...u pernah kerja di universal studio of singapore. as a droughman right!!!...u share la ngn smua.your experience,,,,come on bro...

    ReplyDelete
  26. Bukan droughman tetapi draughtman la...kalau nak share sure banyak . kita kena study setiap watak dan gaya senibina yg ada sekeling contohnya disneyland, jurassic park,mummy dan sebagainya. untuk memahami dan membezakan zaman watak tersebut...!

    ^^^^JoSh@arc^^^^

    ReplyDelete