Wednesday, February 16, 2011

Check Point; ARCH vs ID (part2)


Lewat ptg Rabu, sy berkesempatan berbincang dgn arkitek2 di SDP, sebuah firma arkitek yg bukan lagi asing kpd kita...Antara kelainan P&P pada sem ini, sy merasakan kita (semester 6) di PUO amatlah bertuah kerana kita mempunyai rakan kolaborasi akademik (yg sedia membantu tanpa mengira masa, penat & wang ringgit). Harus diingat, hanya kita di PUO satu2nya institusi pengajian Senibina di seluruh politeknik yg mempunyai hubungan(dgn industri) seperti ini.
Kesempatan sy berbincang dgn Arkitek Asrol dan Arkitek Jai telah menimbulkan perbagai perkara pro & kontra dengan sistem studio yg kita amalkan pd sem ini.
Objektif utama: untuk menempatkan anda ke alam pekerjaan (bidang Senibina). Tugas & keperluan kerja sentiasa berubah (ke arah penambahbaikan) seiring dgn perubahan masa, kemajuan sains & teknologi.

Apabila bidang2 tugas telah diperkecilkan, di sini nampak seolah-olah anda telah dilarikan drpd proses pengajian Architecture kpd Interior Design (ID).Proses architecture yg biasa adalah designs, plans, sections, elevations dan 3D ( dijalankan secara individu) tetapi disini semuanya dikongsi di dlm kump dan diperincikan hingga ke peringkat ID ( apabila melibat detailing dan ruang2 dlman).
Benar, anda membuat ID, tetapi anda tidak membuat ID hingga ke peringkat membuat perincian perabot ( furniture design). Anda membuat perincian ruang (dgn perabot tetap/ fixed) (kajian ergo & anthropo), struktur & pembinaan dan keperluan UBBL, Bomba dan lain-lain.

Ironinya, walaupun skop ini lebih kpd ID, Namun diakui oleh Arkitek Jai semua ini merupakan keperluan/ skill yg perlu ada pada seorg TA utk membuat detailing/ loaded drawing semasa proses construction drawing. Tiada dinafikan skill utk merekabentuk perlu kpd seorang designer, tapi rata-ratanya di firma arkitek, tugas merekabentuk (design idea) dikendalikan oleh principal/ design architect. Seorang TA yg berpengalaman (5-6 tahun) mungkin diberikan kebenaran oleh principal utk turut melibatkan diri di dalam proses penentuan rekabentuk (design’s decision).
KESIMPULAN: Lengkapkan diri anda dgn penelitian teknikal, satu hari besok anda pasti menjadi seorang designer & kemudiannya menjadi seorang arkitek (yg berteknikal).

No comments:

Post a Comment