Friday, February 18, 2011

Sonata Cahaya Bulan



Salam Sem06,

OK Take Five Kejap! Renungan sambil rehat2:

Musik ciptaan beliau di anggap antara susunan melodi yang paling menarik di dunia. Beliau pernah menulis melodi-melodi untuk Mahajara2 dan orang2 kenamaan di Eropah dan dianggap antara pencipta muzik klasikal yang mahsyur. Di lahirkan di Germany dalam abad yang ke 18. Beliau adalah antara pengubal musik romantic yang pertama. Walau musiknya indah dan bergelora beliau mempunyai karakter yang susah untuk didampingi. Beliau cepat marah dan suka maki hamun orang termasuk kawan2 rapatnya. Antara ciptaan2nya yang popular adalah Sonata Cahaya Bulan atau Moonlight Sonata, (dengar di sini - http://www.1stpiano.com/beethoven-moonlight-sonata/). Muzik ini amat mententeramkan tetapi pada waktu yang sama ia penuh misteri, seram dan sedih.

Orang yang saya maksudkan adalah Beethoven (sebut Be-to-ven) atau nama penuhnya Ludwig Van Beethoven. Apa yang istimewa mengenai manusia pencipta muzik ini adalah kebanyakkan muzik yang diciptanya itu di hasilkan semasa beliau sudah mengidap penyakit “Tinnitus”, sejenis penyakit yang menyebabkan pesakitnya menjadi PEKAK (Stone Deaf).

Yes!, Kebanyakan ciptaanya dicipta semasa beliau tidak dapat mendengar satu bentuk bunyi sekali pun. Selama 30 tahun beliau mencipta banyak muzik2 yang memberangsangkan tanpa dapat mendengar hasilnya.

Pendapat dari anda?

DRN

(Gambar diatas adalah dari filem Immortal Beloved - Kisah Hidup Beethoven)

.../

6 comments:

  1. Beethoven menjiwai muzik tanpa mendengarnye... satu perkara yg extraordinary..

    ReplyDelete
  2. Seperti juga dengan M.Jackson, ayah Beethoven bengis dan sering memukulnya semasa kecil sekira beliau tidak menambah pendapatan keluarganya melalui bermain piano...

    DRN

    ReplyDelete
  3. Semakin banyak kene bamboo semakin menjiwai seni bina...

    ReplyDelete
  4. Abad ke 18 juga adalah satu abad yang penuh dengan perubahan baik dalam bidang sains atau seni. Abad ini melihat pemikiran manusia telah berubah. Enviromen baru = Manusia baru.

    DRN

    ReplyDelete
  5. some old said to me,

    "semakin byk blajar, semakin bodoh jadinya.."

    ape yg cuba dinyatakan oleh dya ialah kita sebenarnye belum pun menguasai seluruh ilmu lagi. semakin byk kita belajar baru kita sedar byk lagi benda kita tak tahu ropenye. so pelajaran tu xkan stop bile abes dip or degree ke, infact kite xkan pernah abes blaja sampai penghujung hayat kita. renung2 kn && selamat termenung !

    ReplyDelete
  6. Setuju!
    So apa yang kami beri disini hanyalah satu permulaan. Kami berharap ia akan membentuk manusia yang baru yang sentiasa ingin mempertingkatkan ilmu mereka dan meletakkan peningkatan ilmu sebagai satu prioriti.

    Yang penting bukan sahaja banyak mana ilmu yang dipelajari tetapi keinginan untuk belajar lagi.

    Tapi ada yang akan tanya, mengapa hendak belajar kalau tak akan habis belajar dan sentiasa rasa 'bodoh', mana penghujungnya? :)

    DRN

    ReplyDelete